Menu
Kącik logopedyczny
Kącik logopedyczny
Czym zajmuje się logopedia?
Logopedia to dziedzina nauki i praktyki zajmująca się diagnozowaniem, terapią i profilaktyką zaburzeń mowy, języka oraz komunikacji. Logopeda pomaga dzieciom i dorosłym z trudnościami w artykulacji, płynności mowy, rozwoju języka czy funkcji głosu.
Główne obszary pracy logopedy:
1. Eliminowanie wad wymowy – np. seplenienie, rotacyzm (trudności z głoską „r”).
2. Opóźniony rozwój mowy – wspieranie dzieci, które później zaczynają mówić.
3. Jąkanie i inne zaburzenia płynności mowy – terapia niepłynności.
4. Zaburzenia głosu – np. chrypka, problemy z emisją głosu.
5. Trudności w połykaniu, żuciu, gryzieniu – terapia zaburzeń miofunkcjonalnych.
Kiedy udać się do logopedy?
Gdy dziecko:
· oddycha przez usta,
· ma trudności z przyswajaniem różnorodnych pokarmów,
· nie nawiązuje kontaktu wzrokowego,
· nie pojawiło się gaworzenie w okresie niemowlęcym,
· ssie kciuk, palca, wargę,
· ma trudności ze słuchem,
· podczas mówienia wsuwa język między zęby,
· ma trudności z realizacją poszczególnych głosek,
· zacina się podczas mówienia.
Jak rodzic może wspierać dziecko w rozwoju mowy ?
Propozycje zabaw:
1. Bańki mydlane, dmuchanie wiatraczka - doskonale rozwijają umiejętności oddechowe dzieci.
2. Cmokanie, chuchanie, parskanie, kląskanie - świetnie ćwiczą aparat artykulacyjny dziecka.
3. “Bulgotanie” - prosta i interesująca zabawa, do której wystarczy tylko słomka i szklanka z wodą.
4. Zabawa w dmuchanie papierków - wystarczy porwać kartkę na kawałki i razem z dzieckiem dmuchać na nie.
5. Zabawa z figurkami/zwierzątkami - naśladowanie ich odgłosów.
6. Czytanie książek z wierszykami logopedycznymi, łamańcami językowymi. Ze starszymi dziećmi można także ćwiczyć narrację, wczuwanie się w role.
7. Zabawa w zlizywanie miodu/kremu czekoladowego/dżemu - wystarczy, że dziecko będzie zlizywać smakołyk z warg i podniebienia, a w ten sposób będzie ćwiczyć mięśnie języka.
8. Zabawa z przedmiotami codziennego użytku - przygotuj np. garnki, łyżki, kubeczki. Możecie bawić się w gotowanie dla całej rodziny, nazywając przy tym przedmioty, naśladując dźwięki, odgłosy gotowania.